Oyuncak sektörü, 2023 yılında yaşanan kayıpları telafi etmeye çalışırken 2024 yılına umutla bakıyor. Oyuncakçılar Derneği, bu yılın en büyük trendlerini açıkladı ve perakendeciler ile üreticilere yön göstermeyi hedefledi. İşte 2024'te oyuncağı domine edecek dört ana trend:
1. Sürdürülebilirlik
Günümüzde tüketiciler, sürdürülebilirliğe her zamankinden daha fazla önem veriyor. Oyuncakçılar Derneği’nin yaptığı ankete göre, 40 yaş altı ebeveynlerin neredeyse yarısı (%45), oyuncak satın alırken çevresel etkileri göz önünde bulunduruyor. Dernek, oyuncak üreticilerinin 2024 yılında sadece çevre dostu malzemeler kullanmayı değil, aynı zamanda bu malzemeleri bütünsel bir yaklaşımla ele alacaklarını belirtiyor.
Kristin Morency Goldman, Oyuncakçılar Derneği'nin stratejik iletişim kıdemli direktörü, “2024’te oyuncak üreticileri, sürdürülebilirliği sadece çevre dostu malzemeler kullanma taahhüdü olarak değil, aynı zamanda bu gelişen tüketici değerlerine uyum sağlayan bütünsel bir yaklaşım olarak önceliklendirecek” dedi. Bu trend doğrultusunda, Çevresel olaylarla etkileşimde bulunmayı teşvik eden bir Settlers of Catan oyununun yeni versiyonu gibi bazı oyuncaklar doğrudan çevresel faktörleri ele alacak. Ayrıca, geleneksel plastik oyuncaklar bitki bazlı malzemeler kullanarak üretilecek.
2023 Deloitte Sürdürülebilir Tüketici raporuna göre, tüketiciler en çok oyuncakların dayanıklılığına önem veriyor. Bu doğrultuda, oyuncak üreticileri oyuncakların dayanıklılığı ve çocuklar büyüdükçe yeniden kullanılabilirliği üzerine de vurgu yapacak.
2. Fantezi ve Gizem
Goldman, “kültürel olarak yeniden canlanan ürkütücü, gizemli ve korku türlerine olan ilginin” bu trendi yönlendirdiğini belirtti. Netflix’in “Wednesday” dizisi, Oyuncakçılar Derneği tarafından izlenmesi gereken en önemli medya ürünü olarak adlandırıldı. Dizi, ilk haftasında “Stranger Things”i geçerek en çok izlenen İngilizce dilindeki Netflix dizisi oldu. Mattel, Monster High ve Little People serileri için diziye dayalı oyuncaklar üretmek üzere çok yıllı bir lisans anlaşması imzaladı. Ayrıca, Mattel 2023'te Monster High serisini yeniden piyasaya sürdü ve bu, bebek kategorisindeki en hızlı büyüyen mülk oldu.
Bir diğer önemli mülk olan Harry Potter, bu oyuncak kategorisinde satışları artıracak. Goldman, Lego'nun ilkbaharda piyasaya sürülen Konuşan Sıralama Şapkası oyuncağını örnek gösterdi.
3. Spor
Jen Lynch, Oyuncakçılar Derneği içerik geliştiricisi, tüketicilerin giderek daha fazla beceri öğreten ve ekransız oyunları teşvik eden oyuncakları tercih ettiğini söyledi. Derneğin anketine göre, ebeveynlerin %65'i beceri geliştirmeye yardımcı olan oyuncaklar istiyor. 2024 Yaz Olimpiyatları'nın da etkisiyle, spor oyuncaklarının popülaritesinde artış bekleniyor. Spor, 2023 yılında 4,5 milyar dolarlık satışla en yüksek satış kategorisi olurken, aynı zamanda en büyük satış düşüşünü yaşayan kategori oldu (%16 azalma).
Oyuncakçılar Derneği, Pickleball'un popüler olmasını, Hasbro'nun yeni Nerf ürünlerinin ve diğer duyusal oyuncakların da ilgi görmesini bekliyor.
4. Anime
Medya mülklerine dayalı oyuncaklar popülerliğini korurken, anime sektörünün de büyüme potansiyeline sahip olduğu öngörülüyor. Pandemi döneminde artan kaçış arzusuyla anime, yeni ana akım kitlelere ulaştı. Ankete katılan ebeveynlerin dörtte biri, çocuklarına bir anime serisine dayalı oyuncak almayı düşündüklerini söyledi.
Lynch, türün akış hizmetleri aracılığıyla giderek daha erişilebilir hale geldiğini ve bu nedenle daha değerli olduğunu belirtti. “Naruto” ve “One Piece” en çok aranan lisanslar arasında yer alıyor. Bu kategori, anime ile sosyal medyada ilgilenen ve kendileri için oyuncak satın alan “kidult” (yetişkin çocuklar) kitleyi hedeflemek için de perakendecilere fırsat sunuyor.
Oyuncak Endüstrisinin Durumu
2023, oyuncak perakendecileri için zorlu bir yıl oldu. Tatil dönemi genellikle sektör için yıl sonu satışları ve hediye alışverişleriyle önemli bir etkinliktir. Coresight Research’e göre, dördüncü çeyrek, ABD oyuncak satışlarının yaklaşık %70'ini oluşturuyor. Ancak, tatil satışları yıl boyunca yaşanan düşüşleri telafi etmeye yetmedi. Circana araştırma firmasına göre, 2023 oyuncak satışları, 2022'ye kıyasla %8 düşerek 28,0 milyar dolar oldu.
Oyuncakçılar Derneği, 2024 için genel satış tahminleri yapmadı. Ancak, yavaşlayan enflasyon ve düşen faiz oranlarının yılın ilerleyen dönemlerinde oyuncak satışları üzerinde olumlu bir etki yaratabileceği umudunu dile getirdi.
Mattel’in Sonuçları
Oyuncak perakendecisi Mattel, 2023 yılında genel sektörün üzerinde performans gösterdi. 31 Aralık'ta sona eren mali dördüncü çeyrekte net satışlarının %16 arttığını bildirdi. Yıl genelinde satışlar sabit kaldı.
Mattel CEO'su Ynon Kriez, “Oyuncak stratejimizi uygulamada güçlü bir performans sergiledik ve film, televizyon, dijital ve yayıncılık alanlarında anlamlı ilerleme kaydettik. 2023'ü yıllardır sahip olduğumuz en güçlü bilanço ile tamamladık ve bu durum, Mattel'in IP odaklı oyuncak işini büyütme ve eğlence teklifimizi genişletme stratejimizi uygulamak için bizi mükemmel bir konuma getirdi” dedi. “2024’e baktığımızda, rekabet açısından çok iyi konumlandığımıza ve sektörü geride bırakıp pazar payı kazanmaya devam edeceğimize inanıyoruz.”
Ancak, perakendeci 2024'te sektörün daha fazla harcama düşüşü göreceğini tahmin ediyor.
Kriez, “2024'te oyuncak sektörünün düşüş yaşayacağını, ancak 2023'ten daha az bir oranda olacağını bekliyoruz. Beklenen düşüş, daha hafif bir oyuncak film gösterim takvimi ve tüketici harcama alışkanlıklarının deneyimler ve hizmetler yönünde değişmesinin etkisiyle bağlantılıdır. Bunun yıl boyunca ılımlı olacağını düşünüyoruz” dedi. Büyümenin 2025'te yeniden başlayacağını öngörüyor.
Sonuç
2024 yılı, oyuncak sektöründe önemli değişimlerin yaşanacağı ve çeşitli trendlerin ön plana çıkacağı bir yıl olacak. Sürdürülebilirlik, fantezi ve gizem, spor ve anime gibi ana trendler, hem tüketici tercihlerinde hem de üretici stratejilerinde belirleyici olacak. Oyuncakçılar Derneği’nin öngörüleri, sektördeki yenilikçi ve tüketici odaklı yaklaşımların önemini bir kez daha ortaya koyuyor.